Vad vill egentligen grupperna som är emot sexköp?

I utbildande syfte har jag de senaste dagarna läst på om de organisationer och nätverk som ofta talar av egen erfarenhet av sexsäljande, och speciellt de två jag är mest bekant med sedan tidigare: IDH (intedinhora) samt Talita.

Det som nog de flesta hyfsat insatta förstår är att de talar för att sexköpslagen ska bestå, och att den även ska skärpas, med bland annat borttagande av böter ur straffskalan för sexköp och att sexköp som sker utomlands ska kunna bestraffas i Sverige.

Jag förstår också att om man råkat illa ut när man sålt sex, speciellt så kontinuerligt som många i berättelserna från dessa organisationer gör, så ser man sexköparna som förövare och man vill att dessa ska straffas. Blir man utsatt för våld eller hot i någon form så är detta alldeles självklart. I ett tidigare inlägg beskrev jag min syn på varför vissa hamnar i dessa situationer, medan andra snarare gör allt (för att vi har förmågan) att undvika dem.

Jag vill göra det tydligt att jag inte beskyller utsatta människor för deras situation, och ser mönster i varför de agerar på det sätt de gör. Min kritik i ovan länkade inlägg, och här, handlar om vad deras arbete gör mot andra. Men framförallt: mot de själva.

Att anse att våldet de får utstå är på grund av sexköpet i första hand, och inte att de utsätts för misshandel, våldtäkt, olaga hot eller människohandel. Det verkar i narrativet vara sekundärt, om ni förstår hur jag menar.

Männen som gör dessa saker ska åtalas för just misshandel, våldtäkt, olaga hot och människohandel, inte ett nesligt sexköp.

I en perfekt värld vore alla familjer välfungerande och antingen slutade behandla sina barn illa eller fångade upp dåligt mående hos barnen, oavsett anledning. Vi hade också haft bättre psykiatrisk vård och andra hjälpinstanser. Tyvärr faller många genom stolarna, det kan ingen förneka, så då resonerar jag: tänk om antisexköpsgrupper, istället för att attackera just konceptet ”sexuella tjänster i utbyte mot ersättning”, la sin energi och kunskap på att lobba för bättre psykiatri, mer stöd till svaga, och liknande initiativ.

När jag skrivit om organisationer som brinner för en sak tidigare så har jag alltid stått fast vid att man inte borde göra sitt område för brett. Det blir för svårt för oinsatta människor att ta till sig om man ska kämpa för flera saker samtidigt. Och vissa kanske tycker en sakfråga är bra, och en annan sämre, och då väljer att inte stötta dem alls.

Nu säger jag inte att IDH, exempelvis, misslyckats med det de huvudsakligen vill göra; nämligen koppla sexköp till våld. Det är inte så svårt när man i prime time tv kan berätta om de våldsamma sexköparna för en publik som inte har någon annan syn på det. Däremot misslyckas man med det som jag personligen är övertygad skulle hjälpa utsatta mest: att bekämpa grundproblemen.

Jag vill heller inte spela dum för att gynna ”min sida”. Tex Talita HAR säkert hjälpt utsatta människor, även om jag ställer mig tveksam till deras motiv och att deras aktivism i ämnet är onyanserad och farlig. Medlemmar i IDH KÄNNER sig säkert stärkta i gruppen, men jag är ändå kritisk till hur det långsiktigt är hälsosamt och, även här, är deras metoder i debatten skadliga.

IDH har en oifrågasatt MO där psykisk ohälsa i grupp manifesteras med alla konsekvenser det har, och Talita drivs av radikalt kristna värderingar. Ganska olika på ytan alltså, men har gemensamt att man vill skärpa straffen för sexköp (och lite annat i samma stuk).

Så jag undrar vad man EGENTLIGEN vill? Är det att skrämma bort sexköpare, kosta vad det kosta vill? Eller inser man, speciellt i IDH, att man kanske dragit det narrativet lite väl långt när man online kan hitta inlägg om hur deras medlemmar massanmält andra medlemmar (alltså för att tysta dem) för någon inte varit ”tillräckligt utsatt”? Vågar någon säga att ”hörrni, vi kanske skulle pusha mer gällande stöd och hjälp istället?” och finns det tänket ens?

Det här ”vi mot dem” känns tråkigt och onödigt. Vad de anser är deras problem på grund av sexköp (vilket jag alltså anser är en ohederlig och skadlig förenkling) är fortfarande i gemene mans ögon värre än de problem vi möter i och med sexköpslagen, och den syn på sexarbete som de och många, många andra driver. Jag tror alltså att det i grund och botten är så att deras problem är något vi är lika emot som dem, men vi har olika tankar om hur vi gör det bättre. Dessvärre har de precis noll omtanke om oss (kan förstå att om man mår dåligt och är övertygad om problembilden så har man inte mycket sympati övers för andra, det verkar rätt vanligt).

Jag tror ingen, speciellt inte jag, kan övertyga dem om något annat. Därför hoppas jag innerligt på steg 1 i min plan till avkrim kan göra att känslor inte längre får styra, men att de självklart fortsättningsvis ska lyssnas på och has i åtanke.

Sexköpslagen – Centerpartiet

För bakgrund, se här.
Och tidigare partiers svar; här.

C skrev att de vidarebefordrat mina frågor till sakkunnig och när de idag svarade bad de om ursäkt:

Efter en längre tids diskussion har vi fått svar på dina frågor från våra sakkunniga. Vi ber om ursäkt för att du fick vänta en lång tid på svar.

Om de faktiskt diskuterat frågorna är det förstås positivt, även om svaren dessvärre är i linje med vad jag förväntat mig. Något ironiskt är deras email-signatur: ”Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.”

____________________

Tid till svar: 47 dagar.
Svar av: digital kommunikatör.

Läs mer »

Sexköpslagen – Miljöpartiet

Dags för Miljöpartiet! För de andra som hittills svarat; se här.

Tid till svar: 37 dagar.
Svar av: politisk sekreterare/Stockholms kommunfullmäktige.

1: Står ni bakom den svenska sexköpslagen (1998:408) som den ser ut idag?

Ja.

1,1: Vill ni göra några förändringar till nuvarande lagstiftning? Isåfall, vilka?

Vi har i dagsläget inte några sådana förslag.

1,2: Om ”ja” på fråga 1, varför? Använder ni någon forskning, rapport eller utredning som grund för beslutet, isåfall, vilken?

Det här är ett ställningstagande vi har sedan länge och det är en del av vår politik. Vi har inte sett några skäl till att ändra dem. Regeringen och socialdepartementet hänvisar bla till kunskap som finns angående sexköpslagen i handlingsplanen mot prostitution och människohandel.

2: 2017 ville den dåvarande regeringen göra det straffbart att köpa sex utomlands. Hur ställer sig ert parti till detta förslag?

2,1: Varför?

Vi stod bakom det förslaget. Eftersom sexköp i Sverige ses som ett brott och många män i dagsläget utnyttjar kvinnor i andra länder som på grund av svåra förhållanden säljer sex mot sin vilja. Vi ansåg både att det var en viktig markering och ett viktigt innehåll som skulle göra skillnad för många utsatta kvinnor i andra länder.

Förslaget fick dock inte stöd i riksdagen.

3: Sexköpslagen försvaras oftast med att sexarbete inte är något som kan väljas frivilligt. Anser ni detta påstående vara korrekt?

Det kan givetvis väljas frivilligt, men vår uppfattning är att det oftast är ofrivilligt och när en person känner sig tvingad till detta av olika skäl kan det verkligen göra stor skada för den enskilde på både kort och lång sikt.

3,1: Om ”ja”, vad baserar ni ert beslut på (bifoga gärna forskning, rapporter eller utredningar)?

5: Om en sexarbetare skulle vilja sluta sälja sex, vilka ”exitprogram” vill ni införa?

Exakt hur dessa behöver vara utformade är något som de som jobbar med frågorna och sexarbetarna själva bäst vet. Vi tror dock det är viktigt att det finns utrymme för individanpassat stöd eftersom olika personers situation förstås skiljer sig åt.

Här är några av mina egna påståenden och skulle uppskatta om ni ville ge er syn på dem:

1: Som sexarbetare innebär sexköpslagen att mina kunder känner sig tvungna att hålla sig mer anonyma gentemot mig, vilket gör att jag vet mindre om mina kunder. Detta upplever jag som otryggt. Vad anser ni om det påståendet?

Vi kan förstå det.

2: Som sexarbetare riskerar jag att få mina ägodelar beslagtagna, med tvång, om jag träffat en potentiell sexköpare. Polisen har rätt till detta då jag i ett rättsfall skulle räknas som vittne. Detta upplever jag som integritetskränkande och förödmjukande. Vad anser ni om det påståendet?

Vi kan förstå det. Samtidigt är det en nödvändig del av lagstiftningen så som den ser ut. Tydligt är ju också att den som säljer sex i sig inte gör en kriminell handling, vilket polisen måste ha helt i åtanke i all kontakt.

3: Som sexarbetare bjuds vi aldrig in för att tala om lagstiftning eller åtgärder. Jag har personligen försökt ställa frågor till representanter i era partier utan att få svar. Tycker ni att våra röster är viktiga i debatten och beslutsprocessen? Om ”ja”, varför tillfrågas vi inte?

Vi är ledsna att höra att du uppenbarligen inte fått svar på tidigare frågeställningar. Vår policy är att ge respons till alla som hör av sig i olika frågor, oavsett vilka de är. Dock kan trycket ibland vara stort både på våra företrädare och till kansliet som gör att vi inte alltid hinner med.

Debatt och att lyssna på olika företrädare och perspektiv är alltid viktigt.

4,1: Skulle inte lagarna mot människohandel, våldtäkt (och andra lagar som ska skydda alla från brott) egentligen räcka? Om ”nej”, vilket syfte fyller isåfall sexköpslagen utöver dessa andra lagar?

Nej, vi anser att sexköpslagen har ett eget syfte.

Sexköpslagen – Liberalerna

Liberalerna var tredje parti att återkomma. De var dessvärre något luddiga och verkar gå under parollen ”enklare att hålla med än att se verkligheten”. Det måste man väl acceptera, men det är fruktansvärt tråkigt att man som påstått liberalt parti är så opponerade till frihet. De försöker också vara könsneutrala med att använda ”en” istället för ”man” men tappar tråden. LOL. Svaret på fråga tre gör mig genuint deprimerad. Sannolikt finns det inget parti jag skulle rösta MINDRE på än L. Herrejävlagud. Med sorg (om än väntad) i hjärtat publicerar jag härmed ”Liberalernas” svar.

Tid till svar: sju dagar.

Svar av: fick bara ett namn så behövde googla. Verkar vara aktiv inom kvinnoförbundet.

1: Står ni bakom den svenska sexköpslagen (1998:408) som den ser ut idag?

Ja

1,1: Vill ni göra några förändringar till nuvarande lagstiftning? Isåfall, vilka?

Vi har inget landsmötesbeslut på att göra några ändringar i nuläget.

1,2: Om ”ja” på fråga 1, varför? Använder ni någon forskning, rapport eller utredning som grund för beslutet, isåfall, vilken?

*Obesvarad*

2: 2017 ville den dåvarande regeringen göra det straffbart att köpa sex utomlands. Hur ställer sig ert parti till detta förslag?

Vi är emot.

2,1: Varför?

*Obesvarad*

3: Sexköpslagen försvaras oftast med att sexarbete inte är något som kan väljas frivilligt. Anser ni detta påstående vara korrekt?

Vi kan konstatera att en stor majoritet av dem som säljer sex befinner sig i en utsatt situation.

3,1: Om ”ja”, vad baserar ni ert beslut på (bifoga gärna forskning, rapporter eller utredningar)?

*Obesvarat*

4: Då vi har en lag mot trafficking redan (BrB 4 kap. 1a§) anser många att man inte kan anse sexköpslagen vara ämnad att hjälpa offer för människohandel. Hur ställer ni er till det påståendet?

När en jämför med andra länder som har andra lagstiftningar kan man konstatera att det förekommer betydligt lägre grad av trafficking i Sverige än i jämförbara länder som valt en annan väg. Därmed kan den svenska sexköpslagen sägas vara ett skydd.

4,1: Skulle inte lagarna mot människohandel, våldtäkt (och andra lagar som ska skydda alla från brott) egentligen räcka? Om ”nej”, vilket syfte fyller isåfall sexköpslagen utöver dessa andra lagar?

*Obesvarat*

5: Om en sexarbetare skulle vilja sluta sälja sex, vilka ”exitprogram” vill ni införa?

Det kan jag tyvärr inte svara på i nuläget.

Generella tankar om dina påståenden:

1: Som sexarbetare innebär sexköpslagen att mina kunder känner sig tvungna att hålla sig mer anonyma gentemot mig, vilket gör att jag vet mindre om mina kunder. Detta upplever jag som otryggt. Vad anser ni om det påståendet?

Eftersom köparen vet att en gör något olagligt vill en ofta inte dra till sig polisens uppmärksamhet, således resulterar det mindre våld. Tyskland som har valt att legalisera prostitution har haft 70 mord på personer som säljer sex sedan lagen tillkom. I Sverige är den siffran noll.

2: Som sexarbetare riskerar jag att få mina ägodelar beslagtagna, med tvång, om jag träffat en potentiell sexköpare. Polisen har rätt till detta då jag i ett rättsfall skulle räknas som vittne. Detta upplever jag som integritetskränkande och förödmjukande. Vad anser ni om det påståendet?

Vi tycker det är viktigt att alla brott utreds. Vi förstår att det kan vålla stort obehag.

3: Som sexarbetare bjuds vi aldrig in för att tala om lagstiftning eller åtgärder. Jag har personligen försökt ställa frågor till representanter i era partier utan att få svar. Tycker ni att våra röster är viktiga i debatten och beslutsprocessen? Om ”ja”, varför tillfrågas vi inte?

Självklart är alla röster viktiga. Speciellt de med erfarenhet av problematiken. Vi försöker lyssna på både utsatta men även polis och socialsekreterare som möter de här fallen.

Notera att L, som V, tycker röster om ”problematiken” är viktiga. Inte röster som ser problemen med lagstiftningen, utan endast själva sexköpen. Den stora majoriteten av sexarbetare träffar ALDRIG varken polis eller socialtjänst. Go figure.

Jag kommer inte sakna L om de tappar sitt riksdagsmandat 2020. Good riddance, era fejkliberaler.

Sexköpslagen – Klassiskt liberala partiet

Andra inlägg om projektet, se denna kategori.

KLP var andra partiet att svara.

__________________

Tid till svar: sju dagar.
Svar av: ordförande.

Ursäkta att svaret dröjt något.

Det var detaljerade frågor och jag är långt ifrån någon expert på området men jag ska försöka svara så gott jag kan utifrån vårt partiprogram som jag tycker är ganska tydligt runt just sexköp. Såhär står det under paragraf 2.3.2:

”Varje människa har en grundläggande rätt att bestämma över sin egen kropp, och därmed kan försäljningen av sexuella tjänster enligt Klassiskt liberala partiet inte betraktas som brottslig. I grund och botten handlar sexarbete om frivilliga transaktioner mellan samtyckande vuxna, och det finns därför ingen rationell anledning att förbjuda sådan verksamhet. Det finns exempel på sexarbetare som tvingas in i yrket av andra människor och som utsätts för våld och övergrepp. Detta är grova brott. Klassiskt liberala partiet anser en legalisering av sexarbete minskar risken för att bli utsatt för olika former av kriminalitet, eftersom verksamheten kommer att föregå i säkra och ordnade miljöer, i stället för att man är tvungen att sälja tjänsterna under förhållanden som ger lite skydd. Klassiskt liberala partiet tillåter sålunda s k bordellverksamhet, som redan är laglig i vissa andra europeiska länder såsom Nederländerna. Samtidigt måste alla former av människohandel och sexslaveri slås ned.
Klassiskt liberala partiet vill:
● Legalisera sexarbete och bordellverksamhet.
● Slå ned på människohandel och sexslaveri. ”

Så till dina frågor:

1: Står ni bakom den svenska sexköpslagen (1998:408) som den ser ut idag?

Nej, vi står inte bakom den.

1,1: Vill ni göra några förändringar till nuvarande lagstiftning? Isåfall, vilka?

Ta bort den utan att ersätta den med något.

1,2: Om ”ja” på fråga 1, varför? Använder ni någon forskning, rapport eller utredning som grund för beslutet, isåfall, vilken?

Nej. Vi är av princip emot den här sortens ingrepp i vad vuxna samtyckande människor har för sig.

2: 2017 ville den dåvarande regeringen göra det straffbart att köpa sex utomlands. Hur ställer sig ert parti till detta förslag?

Mot.

2,1: Varför?

Av samma skäl som anges i 1,2 ovan. Vidare: utom i extrema fall (folkrättsbrott och liknande) är det respektive lands lagar som gäller i det landet.

3: Sexköpslagen försvaras oftast med att sexarbete inte är något som kan väljas frivilligt. Anser ni detta påstående vara korrekt?

Nej. Självklart kan man välja att jobba som sexarbetare, även om det är förhållandevis få som gör det, men detsamma skulle kunna sägas om många andra yrken i samhället.

3,1: Om ”ja”, vad baserar ni ert beslut på (bifoga gärna forskning, rapporter eller utredningar)?

4: Då vi har en lag mot trafficking redan (BrB 4 kap. 1a§) anser många att man inte kan anse sexköpslagen vara ämnad att hjälpa offer för människohandel. Hur ställer ni er till det påståendet?

Det låter väldigt konstigt. Trafficking handlar om tvång, ibland gränsande till slaveri. Det är, och ska betraktas som ett grovt brott, men det följer inte av detta att vi måste ha en sexköpslag.

4,1: Skulle inte lagarna mot människohandel, våldtäkt (och andra lagar som ska skydda alla från brott) egentligen räcka? Om ”nej”, vilket syfte fyller isåfall sexköpslagen utöver dessa andra lagar?

Jo de räcker absolut.

5: Om en sexarbetare skulle vilja sluta sälja sex, vilka ”exitprogram” vill ni införa?

Inga, lika lite som vi vill införa exitprogram för elektriker, advokater eller sjuksköterskor. Det är en sak för civilsamhället att sköta i den mån det önskas.

Och sist till dina påståenden:

1: Som sexarbetare innebär sexköpslagen att mina kunder känner sig tvungna att hålla sig mer anonyma gentemot mig, vilket gör att jag vet mindre om mina kunder. Detta upplever jag som otryggt. Vad anser ni om det påståendet?

Jag förstår situationen och tycker den är olycklig. Det belyser också en av de negativa effekterna av att kriminalisera varor eller tjänster som folk ändå vill betala för. .

2: Som sexarbetare riskerar jag att få mina ägodelar beslagtagna, med tvång, om jag träffat en potentiell sexköpare. Polisen har rätt till detta då jag i ett rättsfall skulle räknas som vittne. Detta upplever jag som integritetskränkande och förödmjukande. Vad anser ni om det påståendet?

Det du säger stämmer såklart, och vi är helt emot detta.

3: Som sexarbetare bjuds vi aldrig in för att tala om lagstiftning eller åtgärder. Jag har personligen försökt ställa frågor till representanter i era partier utan att få svar. Tycker ni att våra röster är viktiga i debatten och beslutsprocessen? Om ”ja”, varför tillfrågas vi inte?

Ja, vi tycker att era röster är viktiga. Anledningen till att ni inte tillfrågas får du fråga nuvarande riksdagspartier om. Vi skulle inte göra så om vi satt där.

Sexköpslagen – Vänsterpartiet

Idag insåg jag att om jag väntar på att alla partier ska svara så kommer det inlägget vara rörigt och enormt långt. Dessutom kanske vi får vänta för alltid, ifall någon väljer att inte svara.

Därför kommer jag lägga upp svaren med ett inlägg per parti, i den ordning svaren kommer in, och när allt är färdigt publicerar jag också sammanställningen.
Alla inlägg om detta projekt har nu fått en egen kategori som ni hittar till höger eller nedtill eller hur det nu ser ut på din enhet: projekt: sexköpslagen.

Vill ni läsa hur jag resonerade kring frågeställningarna kan ni hoppa tillbaka till detta inlägg.

Jag vill inte riskera att någon råkar ut för otrevliga kommentarer eller liknande så därför publicerar jag ingen information om personen som svarat, mer än deras titel/funktion (för att jag tycker att det är intressant vilken ”avdelning” mina frågor hamnat hos). Om ni ändå skulle lyckas lista ut vem som ligger bakom svaret så LÅTER NI DEN MÄNNISKAN VARA.

Jag är enormt tacksam för att man tagit sig tid att svara, hittills utförligt, och även om deras åsikter kanske inte överensstämmer med mina så visar man respekt för varandra. Får jag veta att någon varit otrevlig eller taskig lägger jag ned detta för mitt syfte är inte att sprida hat, utan jag vill sprida kunskap och öka folks förståelse. Oavsett politisk inriktning tycker nog de flesta att mänskliga rättigheter och trygghet är bra skit, vi har bara olika tankar om hur vi kommer dit.

__________________

Med det sagt! Här är Vänsterpartiets svar.

Läs mer »

Nackdelar med sexsäljande #2 – idiotin

(Del 1 om hur jobbet tar skada eller uteblir för att man är på kasst humör.)

Man behöver egentligen inte leta länge för att hitta bevis på hur puckade folk är. Det räcker att logga in på Twitter, Facebook eller en nyhetssajt. Men om man vill finna fler kan man titta på annonssidor för sexsäljande eller hacka sig in i min mail (snälla hacka inte min mail – se längre ned för en anledning till varför det vore lite jobbigt).

Läs mer »

Valår bitches!

Dags att höra med våra partier hur de ser på sexköpslagen, de hjälpresurser som finns tillgängliga för sexarbetare/köpare, eventuella planer på att se över och/eller ändra något.

Jag har skrivit ihop några frågor men ni får gärna hjälpa mig att fylla på. Sedan skickar jag in dem till respektive parti och publicerar deras svar här på bloggen.

Vad är relevant? Vad vill vi att de ska ställning till? Kommentera här under eller maila mig: hej@lisaslappar.com

(Ja, det tog mig fem jävla pinsamma dagar att slå på kommentarerna för detta inlägg. År appen kass eller jag inkompetent? Det beror på vem som har charmigast leende. Säger vi. Hur som helst saknar jag min spruckna, trötta laptop såååå mycket.)

Efter galenskaperna kring det föreslagna införandet av dubbel straffbarhet i och med lagen mot sexköp utomlands är det verkligen dags för politikerna att ta ställning. De kommer förstås aldrig erkänna att sexköpslagen är baserad på sexualmoral och skev feminism men raka svar (eller i alla fall så raka man kan få av politiker) är på sin plats.

Hjälp mig skrapa ihop några vettiga frågor!

Lite mer om beslag och rutiner

Som utlovat har jag nu fått svar på ett par andra frågor ställda till polisen. Tyvärr svarade de inte på frågan gällande huruvida polisen gjorde rätt när de tog pengarna från sexsäljaren i UGs dokumentär. Här skrev jag även vad jag ansåg om dokumentären.

I Uppdrag Gransknings dokumentär ”Sugardaddy” ser vi hur polisen beslagtar sexsäljarens pengar med motivering att de skaffats genom brott. Är det verkligen ok?

Som det ser ut (det har förstås klipps); avgör de vilken summa som betalats vid tillfället enbart enligt köparens uppgifter. Är det så det går till?

Jag undrar också hur era rutiner ser ut gällande bemötandet av säljaren; är det bara att ta pengarna och säga ”trevligt att träffas”? Ska säljaren inte informeras om tillgängliga hjälpresurser som finns för sexarbetare? Det jag i huvudsak blev förvånad över gällande detta är att tjejen tydligt var i Sverige på besök och/eller enbart för att sälja sex och kan ha varit i behov av kontakt med relevanta myndigheter. Vid beslaget av pengarna kan hon också fått det svårt att resa hem.

Själva tillslaget är förstås en väldigt jobbig upplevelse och att hon då bara lämnades utan information, vidare hjälp samt pengar hamnade hon högst sannolikt i en svår situation. Hur ser reglerna/riktlinjerna ut för dessa situationer?

Och svaret:

Jag börjar med att säga att jag inte sett programmet du refererar till och kan oavsett det inte kommentera enskilda fall.

Rutiner och arbetssätt kan se olika ut i olika polisregioner och efter omorganisationen med bildandet av Polismyndigheten strävar vi efter ett enhetligt arbetssätt.

Generellt kan sägas att en av polisens uppgifter är att hjälpa någon som utsatts för brott eller bevittnat ett brott.

Den hjälpen kan bestå i att få information om hjälp och stöd som erbjuds brottsoffer och eller personer som bevittnat ett brott.

Beslagsfrågor:

Det är inte ovanligt att förundersökningsledare är på plats och kan fatta beslut, annan polis på plats kan också ha rätt att ta föremål i beslag, se RB 27 kap 4:2.

För närmare förklaring av klagan på beslag hänvisar jag dig till en juristbyrå eller liknande. Se RB 27 kap 5

Hoppas även detta kan vara av intresse eller rent av till nytta.

”Nytt” om sexarbete

Kring UGs dokumentär sprang lite annat upp om prostitution. Kanske inte direkt nyheter i vissa fall men nytt för mig. Skanihare?

Om ni, som jag, inte slagit/blivit slagna av sexköpare eller -säljare så känns det här ganska surrealistiskt. Att våld är mer regel än undantag. I Sverige. Really?

Lagrådets yttrande om regeringens förslag att svenska män ska kunna straffas även för sexköp utomlands. Intressant och ger en väl samlad bild av vad förslaget går ut på. Även denna välskrivna ledare av Petter Bergner på Allehanda sågar förslaget.

Den här Daniella Skönborg har nästan gått full Arnstad. Hon kanske alltid varit en butthurt feminist men om inte så är hon det nu. ”Skämta inte om horor.”

980x

Det här är roligt av flera anledningar: migverket blev hallickar vilket står i kontrast till att de normalt är horor. Två KVINNOR skulle kastas ut och vart i hela världen var #vistårinteut, Kvinnofronten, ROKS, FI, eeeeeeeeeeeettcccc då någonstans? Det är dessutom lite komiskt att tjejerna hade balls nog att fortsätta.

Hur skön är den här snubben? Hur tänkte han där?

__________________________________

Och nu behöver jag lite radioskugga. Då jag umgåtts med andra människor under en period har jag inte kunnat undvika saker som Mello och Guldbaggegalan. Båda får mig att vilja ha sönder något. Ironiskt nog blir JAG offended av den skit media producerar, fast liksom från motsatt håll. I huvudsak för att det kletas ut av public service. Så avslutar med en liten bild till mig själv och andra som lämnar rummet i protest när etablissemanget dunkar varandra i ryggen och höjer sig själva till skyarna.

easily-offended-panta-happy-tree-and-hangyourself-from-it-the-5289282 (2)